Základní škola a Mateřská škola
v Rapšachu

Domů
Nahoru


2006/2007 - I. část


 
4.9. jsme po dvouměsíčních prázdninách zahájili nový školní rok 2006/2007. Slavnostní vstup do školních lavic se uskutečnil před hlavním vchodem do budovy, kde náš pan ředitel Karel Snětina přivítal všechny přítomné spolu s naším pěveckým sborem pod vedením p. uč. Květy Machové.
Zvláštní pozornost jsme věnovali našim prvňáčkům, kteří poprvé usedli do školních lavic a také našim vycházejícím, kteří se budou rozhodovat, kam po absolvování povinné školní docházky. Také jsme přivítali nové žáky a žákyně.
V průběhu prázdnin naši provozní zaměstnanci naši školičku zvelebovali – prováděli úklid a údržbu jejích prostor.
A tak se těšíme, že náš nový školní rok bude zase o něco úspěšnější a lepší než ten minulý!!!

 

 

5.9. vyšlo 1. číslo 11. ročníku našeho školního časopisu Rapšach Planet, které je plně věnováno vrcholu turistické činnosti v našich končinách – letním táboru.
Písmáci Vlk, Tom, Zagi, Smolíček, Alíček, Martin a Kája sepsali táborovou kroniku „velkých“ („Za zlatem severu“) oddílů a „malých“ („Touláme se pohádkami“), z níž jsme vybrali několik epizod:
„Tábor – konečně tábor!!! Po dvou dnech čekání první den tábora! Sešli jsme se tak pozdě, jelikož matka Příroda dala bohatost vody a teta Dračice zatopila tábor. Po odstěhování a opětném nastěhování tábora za asistence „velkých“ jsme se nastěhovali do stanů a zahájili první táborový den...
 ...Ráno nás razantně svojí píšťalkou vzbudil Martin Čechovina a nemilosrdně nás vyhnal z našich teplých spacáčků na rozcvičku. A ačkoli někteří jedinci kladli odpor, vše bylo marné, prostě ráno se musí vstávat...
...Konečně jsme v táboře, sice mokří, ale přece. Následovala večeře (špagetínos) a pak chvilka volna, při které jsme si opakovali šifry a uzle. Takže aby toho nebylo málo, dali jsme si ještě vázání uzlů na čas a luštění šifer. Pak už jen nástup, při kterém oslavenkyně Simča dostala vodní sprchu, čištění zoubků a šupky dupky do spacáčků...
...Čarovné nápoje: „Pocity mládí“
Prasečí sádlo, dračí oči, jahodové semena, pálivé brambory, myščí ocásky a voda. Jahodová semena dáme do vody. Dračí oči oloupeme a dáme umejt. Prasečí sádlo upečeme nad ohněm a myší ocásky uvaříme. Na prasečí sádlo dáme pálivé brambory a myší ocásky na to položíme. Dračí oči naloupeme na plátky a dáme je usmažit nad ohněm. Nechte si chutnat...
...„Dnes vás čeká největší a nejtěžší zkouška! Velký Mistr si pro vás připravil několik úkolů, které prověří vaše znalosti a čarodějné schopnosti. Pokud všechny úkoly správně vyřešíte, nebudete již Mistrovými učni, ale stanete se Velkými Čaroději!“
11.9. jsme v naší škole postupně zahajovali činnost následujících zájmových kroužků:
1. Německý jazyk - 1. – 5. třída, p. uč. Anna Ticháčková - neotevřeno pro nezájem
2. Anglický jazyk - 1. – 5. třída, p. uč. Olga Imrichová
3. Pohybové hry - 1. – 5. třída, p. uč. Anna Nováková
4. Dovedné ruce - 2. – 9. třída, p. uč. Anna Nováková
5. Hra na zobcovou flétnu - 1. – 9. třída, p. uč. Olga Imrichová
6. Pěvecký - 1. – 8. třída, p. uč. Květa Machová
7. Programování s Baltíkem - 5. – 6. třída, p. řed. Karel Snětina - neotevřeno pro nezájem
8. Počítačová tvorba filmů - 7. – 9. třída, p. řed. Karel Snětina
9. Počítačová animace - 6. – 9. třída, p. řed. Karel Snětina
10. Tvorba školního časopisu - 8. – 9. třída, p. řed. Karel Snětina
11. Florbal – chlapci - 6. – 9. třída, p. uč. Jana Skřivánková
12. Volejbal – dívky - 7. – 9. třída, p. uč. Jana Skřivánková - neotevřeno pro nezájem
13. TOM „Práčata“ starší - 5. – 9. třída, p. řed. Karel Snětina, p. uč. Pavlína Křížová
14. TOM „Práčata“ mladší - 1. – 4. třída, p. uč. Martin Kvapil, p. uč. Marie Snětinová, p. uč. Ivana Záhorovská.
 
15. 9. byl ukončen nábor našich žáků a žákyň na náš již tradiční školní lyžařský zájezd spojený s výcvikem jízdy na sjezdových „prknech“.
K dalším informacím: lyžařský zájezd se uskuteční od 4. do 11. února 2007, na chatě Domov v Deštném v Orlických horách. Pro žáky 7. třídy je LZ součástí učebního plánu. Nabízíme možnost lyžařského výcviku všem žákům od 3. do 9. třídy. Cena zájezdu je asi 3.250,- Kč (+ peníze na vleky – cca 1.400,- Kč), svým členům bude SRPŠ přispívat na vleky částkou 200,- Kč.
 
20.9. se naši vycházející žáci a žákyně pod vedením výchovné poradkyně p. uč. Ivany Kvapilové vypravili  v rámci přípravy na své budoucí povolání do Českých Budějovic.
Na Výstavišti se seznámili s nabídkou studia a oborů na středních školách a odborných učilištích při příležitosti konání prezentace v oblasti školství Vzdělání a řemeslo (12. ročník).
Z internetové upoutávky jsme vybrali:
„Prezentace školství všech úrovní, ukázky odborného výcviku, zařízení pro speciální školy, nadace, fondy, stipendia. Učební pomůcky, zařízení, knihy, učebnice a programy pro všechny stupně výuky, potřeby pro děti.“
 
20.9. se uskutečnila první společná schůzka s rodiči, při níž byly mimo jiné projednány záležitosti organizace školního roku.
   
23.9. se turisté a jejich sympatizanti vypravili na již tradiční dálkový pochod „Pěšky zpátky do Evropy – už jsme tam!“, který uspořádal místní TOM „Práčata“ Rapšach.
 35 účastníků startovalo se od 7.30 do 9.30 od klubovny oddílu po trasách 17, 25 a 40 km směrem na Londýn, New York, Paris, Benátky,...
Na kontrolách a u startu a cíle pomáhalo dalších 8 členů oddílu...
   
25.9. se začaly valit hektolitry zdraví do našich těl: p. Miroslava Jáchymová zahájila distribuci školního mléka pro malé a velké žákovské odběratele.
   

 

26.9. naši prvňáčci, druháčci a třeťáčci  spolu s p. uč. Ivou Záhorovskou, p. uč. Květou Machovou a p. uč. Janou Havlovou navštívili naši stověžatou Prahu: palác filmových 3D trháků OSKAR IMAX – jeho projekci Divoké safari a Výstaviště – přírodní divy mořského světa.
Vybrali jsme z internetové upoutávky: 3D-jízda otevřeným džípem po 3000 mil dlouhé trase po přírodních parcích Afriky, bylo připraveno setkání se stádem slonů, s nosorožci tuponosými, buvoly africkými,...
Vybrali jsme z internetové upoutávky: „Návštěvníci si tak u nás mohou ještě lépe vychutnat poznávání podmořského světa, pro nás suchozemce velmi exotického, a to v celé jeho kráse a pestrosti. To vše jim umožňuje naše unikátní výstava rozkládající se na 1 000 m2, která spolykala přes 170 000 litrů speciálně upravené mořské vody a představuje přes třistapadesát druhů mořských i sladkovodních ryb a ostatních živočichů ve padesáti velkých akváriích a skalnatém jezírku...“
Více na:
http://www.imaxpraha.cz/
a
http://www.turistik.cz/cs/pruvodce/cil/morsky-svet/
   
26.9. nás navštívily bývalé žákyně Janša Kepková a Martina Křížová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
29.9. se sešel tým našich pedagogů nad společnou tvorbou Školního vzdělávacího programu ZV – ŠVP ZV – s následujícím programem:
1. Editor ŠVP ZV.
2. PT –  I. a II. stupeň.
3. Harmonogram dalších přípravných prací.
 
2.10. byl zveřejněn seznam členů Žákovského parlamentu naší školy, tedy i volební lístek s kandidáty na jeho předsedu, I. a II. místopředsedu.
 
10.10. počínaje mapujeme téma dne: předvolební kampaň do žákovského parlamentu naší školy :
Volební štáb a jeho redaktor Rosťa Příhoda zpovídal Petra Daňka, Šárku Imrichovou a Lindu Šebestovou.
 
Redaktor: Co si představuješ pod větou „opravdový smysl žákovského parlamentu“?
Petr Daněk: Chci prosadit názory žáků, aby měli podíl na chodu téhle školy.
Redaktor: Jaké názory jsi naposledy prosazoval?
Petr Daněk: Zkoušel jsem na přání žáků prosadit odchod žáků ze školy tak, aby stíhali autobus. Dále jsem prosazoval osvěžovače na WC.
Redaktor: Proč si myslíš, že zrovna ty vyhraješ?
Petr Daněk: Protože jsem nejlepší.
Redaktor: V čem?
Petr Daněk: Ve všem.
Redaktor: Tak to dokaž.
Petr Daněk: TAK MĚ VOLTE A DOKÁŽU TO!!!
 
Redaktor: S čím novým chceš přijít?
Linda Šebestová: Aby se do školy těšili, aby sem nechodili z donucení.
Redaktor: S jakými akcemi chceš přijít nebo změnit?
Linda Šebestová: Některé akce bych neměnila, staly se součástí školy – něco jako tradice.
Redaktor: Proč jsi kandidovala do parlamentu?
Linda Šebestová: Protože mám spoustu myšlenek.
Redaktor: Jakých?
Linda Šebestová: Nechte se překvapit.
Redaktor: Proč si myslíš, že zrovna ty vyhraješ?
Linda Šebestová: Protože je na čase něco změnit.
Redaktor: A co?
Linda Šebestová: Nudu a prostředí. CHCI V PARLAMENTU UDĚLAT PRŮVAN!!!
 
Redaktor: S čím novým chceš přijít?
Šárka Imrichová: S třídou jsem chtěla podat návrh o založení automatů na jídlo a pití.
Redaktor: Proč jsi kandidovala?
Šárka Imrichová: Zvolila mě třída.
Redaktor: Takže jsi dobrovolně nechtěla?
Šárka Imrichová: Ne! Nechtěla jsem.
Redaktor: Jak chceš být v parlamentu platná?
Šárka Imrichová: Prosadit názor mé třídy, vylepšit podmínky školy.
Redaktor: Proč si myslíš, že zrovna ty vyhraješ?
Šárka Imrichová: PROSADIT SVŮJ NÁZOR!!!
 
12.10. se naši nadějní běžci a běžkyně zúčastnili pod vedením p. uč. Jany Skřivánkové závodu v přespolním běhu, který uspořádal AŠSK v Jindřichově Hradci.
V náročné disciplíně bohaté na záludné terénní nerovnosti startovali:
-         Jiří Kronika a Radek Arenberger (oba 7. třída) – trať 2 km
-         Lenka Čupitová a Simča Prokešová (obě 8. třída) – trať 1,5 km
-         Rosťa Příhoda a Petr Daněk (oba 9. třída) – trať 3 km.
Více na:
http://www.ftvs.cuni.cz/assk/pagegen.asp
Děkujeme našim sportovcům a sportovkyním za skvělou reprezentaci školy!
   
16.10. pan školník nainstaloval skříňku na příspěvky pro našeho adoptivního syna Mariu.
Projekt
"ADOPCE NA DÁLKU"
 
POKUD MŮŽEŠ PŘISPĚT,
TAK NEVÁHEJ!!!
 
   
17.10. se všichni naši příznivci kumštu komediálního, tedy i prken, jež znamenají svět, vypravili pod  tradiční režisérskou taktovkou p. uč. Pavlíny Křížové do Divadla Kalich na představení Jako jedna rodina.
Vybrali jsme z internetové upoutávky: „Komedie vyhlášeného broadwayského autora Murraye Schisgala (např. autora scénáře k filmu Tootsie) Jako jedna rodina si okamžitě získala srdce diváků a stala se hitem roku. Jistě nejen díky  lákavému hereckému obsazení a Milanu Lasicovi za režisérským pultem, ale i díky samotnému příběhu.
Hlavním hrdinou je úspěšný scénárista Paul, který přijíždí za svým kamarádem z dětství Billym, aby se ho pokusil přemluvit k životu ve výsostně mužské domácnosti. Co s jejich šokujícím rozhodnutím udělá příchod bývalého spolužáka Dennise a Billyho manželky Laury, už prozrazovat nebudeme… Hra Jako jedna rodina nabízí vtipnou a odvážnou odpověď na věčnou otázku, zdali muži a ženy vůbec mohou žít nejen vedle sebe, ale dokonce i dohromady.“ 
Více na:
http://kalich.cz/index.php?page_id=51&page_label=JAKO%20JEDNA%20RODINA
 
18.10. jsme vzhledem k odstávce dodávky elektrického proudu pobývali v přírodě, uklízeli vybrané prostory školy, pozemek školy, náves a přístupové cesty k ní, trávili čas při hrách a opékání voňavých buřtů. Naši osmáci se vypravili do Třeboně, kde navštívili výstavu „Třeboňsko: příroda a lidé“.  
 
19.10. o nás vyšlo v místním Rapšašském Kecálku:
Tvorba školního vzdělávacího programu v naší škole
S ohledem na společenské změny a potřeby trhu práce nejen v naší vlasti, ale i v Evropské unii, tvoříme Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále ŠVP ZV), který vychází z dokumentů Evropské unie a dále z Rámcového vzdělávacího programu a dalších zákonů a ustanovení.
Nedílnou součástí tvorby ŠVP ZV jsou klíčové kompetence – dovednosti pro další rodinný, občanský a profesní život, které naše děti získají v procesu výchovy a vzdělání.
V naší škole jsme se do tohoto systému tvorby také zapojili např. těmito aktivitami:
-         společná setkávání pedagogů při tvorbě ŠVP ZV
-         vytvoření týmů podle oborů, vzdělávacích oblastí a dalších okruhů působnosti
-         proškolení koordinátora tvorby ŠVP ZV
-         další vzdělávání pedagogických pracovníků
-         práce nad strukturou ŠVP ZV, zaměřením školy
-         rozklíčování klíčových kompetencí - dovedností
-         začlenění průřezových témat, např. osobnostní a sociální výchova, výchova k úctě k přírodě, výchova demokratického občana aj.
-         volba metod, forem, tedy strategií práce s dětmi
-         projekty a jejich využití ve školní praxi
-         propojení činnosti I. stupně, II. stupně, školní družiny atd.
Cílem tohoto sdělení není plně vyčerpat všechny okruhy problémů tvorby a zavádění ŠVP ZV, zdůrazněme však, že mimo jiné směřujeme k tomu, že náš žák např. dokáže:
-         vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v  tvůrčích činnostech a praktickém životě
-         samostatně pozorovat a experimentovat
-         iniciativně řešit problémy, volit vhodné způsoby řešení, ověřovat prakticky správnost řešení
-         naslouchat druhému, porozumět mu, vhodně na něj reagovat, účinně se zapojovat do diskuse, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat
-         využívat získané komunikativní dovednosti ke kvalitní spolupráci s ostatními lidmi- podílet se na utváření příjemné atmosféry ve skupině a v případě potřeby poskytnout pomoc nebo o ni požádat
-         vytvářet si pozitivní představu o sobě samém, a tak podporovat sebedůvěru
-         respektovat přesvědčení druhých lidí, vcítit se do situací ostatních lidí, postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
-         rozhodnout se zodpovědně podle dané situace, poskytnout dle svých možností účinnou pomoc a chovat se zodpovědně v krizových situacích
-         respektovat, chránit a ocenit naše tradice a kulturní i historické dědictví, aktivně se zapojovat do kulturního dění a sportovních aktivit
-         chápat základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektovat požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhodovat se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti.
 
20.10. nás navštívila bývalá žákyně Petra Ševčíková. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
20.10. jsme zaznamenali 6 009 přístupů na naše školní internetové stránky: http://rapsach.cz/skola/ 
 
21. 10. – 22. 10. se v naší škole uskutečnilo tradiční víkendové setkání studentů Jihočeské univerzity – její pedagogické fakulty, oborového studia s Ov v rámci výběrového semináře „Dramatická výchova v občanské výchově,“ jehož garantem je p. uč. Martin Kvapil.
Anotace: předmět formou praktického výcviku s teoretickými vstupy seznamuje s aplikací metody dramatické výchovy v předmětu občanská výchova s tím, že posluchači připraví a zrealizují výstup v konkrétních podmínkách na II. stupni ZŠ.
V rámci semináře se seznamujeme v praktické i teoretické rovině např. s plánováním a strukturováním dramatu ve výuce, s kritérii výběru vhodného textu - téma, konflikt, dialog, stavba příběhu apod. To souvisí s dalšími momenty: charakteristika skupiny žáků, zacílení a obsah činnosti, rozvíjené dovednosti, vědomosti.
V neposlední řadě se zaměříme na momenty přípravy školního vzdělávacího plánu – postavení předmětu dramatická výchova a průřezových témat – např. osobnostní a sociální výchova.
 
23.10. se naši vycházející žáci a žákyně vypravili do Třeboně, kde v rámci své přípravy na budoucí povolání navštívili se svou výchovnou poradkyní p. uč. Ivanou Kvapilovou Střední odbornou školu a Střední odborné učiliště. Naši deváťáci si prohlédli prostory školy – učebny, odborná pracoviště, získali informace o studiu a učebních oborech, odnesli si informační letáky a zájemci si vyzkoušeli svou zručnost při práci se sklem.
   
24.10. jsme od 12.45 hodin podpálili za účasti  zástupců našeho žákovského parlamentu (komora 5. – 9. třídy), voličů z řad žactva, redakce školního časopisu Rapšach Planet, našeho pana ředitele a dalších pracovníků školy pod předvolebním kotlem za  moderátorského vedení Rosti Příhody, který nabrousil svůj trojzubec těmi nejostřejšími dotazy na jednotlivé aspiranty na předsedu a místopředsedy parlamentu.
Kandidáti na předsedu parlamentu odpovídali na všetečné otázky zástupců jednotlivých tříd:
1. Co uděláš pro svou školu?
2. Jaké máš šance pro zvolení?
3. Jaké je heslo tvé předvolební kampaně?
4. Co chceš zlepšit ve škole?
5. Co ti dává zájmová činnost ve škole?
   
24. 10. naši skokani a skokanky z řad žactva II. stupně oslavili svůj sportovní svátek ve skocích do měkké duchny: uskutečnil se další ročník již tradičního závodu ve skoku vysokém Rapšašská laťka.
Hlavní rozhodčí p. uč. Jana Skřivánková hodnotila nejen dosaženou výšku, ale i styl skoku, upozorňovala na kvalitní provedení skoku a zároveň nabádala sportovce ke koncentraci a korigovala některé nedostatky.
Naši borci a borkyně svým vysokým nasazením a strhujícími výkony dovedli publikum k hlasitým projevům emocí.
Aplaus na otevřené scéně vyvolal drtivý nástup Petra Šebesty, který triumfoval svým výkonem 150 cm.
Ani ostatní závodníci a závodnice však nezůstali ve svém úsilí o nejlepší výkon pozadu a sáhli si na samé dno svých možností.
Výsledková listina – Rapšašská laťka
 
Mladší žáci (6. a 7. třída)
1.      místo – Luky Schiendl - 135 cm
2.      místo – Pavel Voříšek - 115 cm
3.      místo – Martin Ferenc -  115 cm (více pokusů)
4.      místo – Míra Sokolík - 115 cm (více pokusů)
5.      místo – Honza Smolík - 115 cm (více pokusů)
6.      místo – Dominik Jiroutek - 110 cm
7.      místo – Zdenda Bárta - 110 cm (více pokusů)
8.      místo – Míša Špimr - neskočil základ
9.      místo – Pavel Gábor - neskočil základ
 
Mladší žákyně (6. a 7. třída)
1.      místo – Zlatka Burgstocková - 125 cm
2.      místo – Simi Prokešová - 125 cm (více pokusů)
3.      místo – Lenka Zahradníková - 125 cm (více pokusů)
4.      místo – Kristýnka Janečková - 120 cm
5.      místo – Alča Sokolíková - 115 cm
6.      místo – Pavča Trojáková - 110 cm
 
Starší žákyně (8. a 9. třída)
1.      místo – Míša Machová - 115 cm
 
Starší žáci (8. a 9. třída)
1. místo – Péťa Šebesta - 150 cm
2. místo – Jára Mužík - 140 cm
3. místo – Pavel Špale - 130 cm
4. místo – Patrik Mihál - 130 cm (více pokusů)
5. místo – Tomáš Soukup - 130 cm (více pokusů)
6. místo – Michal Homolka - 125 cm
7. místo – Péťa Daněk - 125 cm (více pokusů)
 
Děkujeme všem za skvělé výkony a vítězům gratulujeme!
   
25.10. se uskutečnily volby předsedy našeho žákovského parlamentu. Každý volič si mohl zvolit své dva horké favority na funkci předsedy a jeho místopředsedů. Volební urna byla umístěna na chodbě I. stupně. 
 
Výsledky voleb předsedy žákovského parlamentu 2006
P.
Kandidát
Třída
FUNKCE
HLASY
1.
Petr DANĚK
9.
PŘEDSEDA
79
2.
Šárka IMRICHOVÁ
8.
1. MÍSTOPŘED.
40
3.
Monika RÖSLEROVÁ
9.
2. MÍSTOPŘED.
38
4.
Linda ŠEBESTOVÁ
7.
ČLEN
15
5.
Anna CÍRALOVÁ
1.
ČLEN
13
6.-7.
Pavla HUBENÁ
2.
ČLEN
12
6.-7.
Adam JANEČEK
3.
ČLEN
12
8.
Michal KLIMENT
5.
ČLEN
11
9.
Miroslav SOKOLÍK
6.
ČLEN
10
10.
Matěj DEMETER
1.
ČLEN
9
11.-13.
Eliška KREKLOVÁ
2.
ČLEN
8
11.-13.
Kristýna ŠÍMOVÁ
3.
ČLEN
8
11.-13.
Radek POLÁK
4.
ČLEN
8
14.
Marie GÁBOROVÁ
4.
ČLEN
7
15.-16.
Lenka ZAHRADNÍKOVÁ
7.
ČLEN
6
15.-16.
Andrea POLÁKOVÁ
8.
ČLEN
6
17.
Michal ŠPIMR
6.
ČLEN
4
18.
Lenka KRATOCHVÍLOVÁ
5.
ČLEN
3
   
Petr "Smolíček" Daněk
Šárka Imrichová
Monča Röslerová
 
25.10. nás navštívil bývalý žák Milan Čupita. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
26. a 27.10. jsme si užili podzimní prázdniny!
 
30.10. vyšlo 3. číslo našeho školního časopisu Rapšach Planet, z jehož obsahu stručně vybíráme:
Hitparáda TOP 20
Tentokrát pomohla agitace deváťáků a hlasovalo nás dvaadvacet. Tři nové písničky postoupily, a NUMB se pořád drží!!! Pokud se udrží i za měsíc, bude mít za sebou 30 kol, to je 3 roky v Hitparádě!!!
 
Předvolební kotel
Dne 24. 10. v 12:45 proběhl předvolební kotel za účasti všech kandidátů a pěti zástupců z každé třídy. Jako první otázku jsme dali - co pro tebe znamená ZŠ Rapšach. Většina lidí na tuto otázku odpověděla ,,že je to jen pro učení“, tak to vyplynulo z většiny odpovědí, nic jiného - což mě docela zarazilo. Podle mých představ to asi vyznělo, že sem chodíme jen, protože musíme.
Další otázky dávaly skupiny žáků, které se snažily prosadit svého kandidáta. Na konec dal otázku pan ředitel ,,Co byste udělali s tím, že se tu rozmnožují krádeže a pořád se něco tu něco rozbíjí“. Většina lidí neodpověděla na otázku, nebo odpověděla přesně. Další otázku dal pan učitel Kvapil: ,,Jaké máte předvolební heslo?“ Poprvé všichni odpověděli přesně a konkrétně. Dále bych chtěl poděkovat panu řediteli za pomoc a panu učiteli Kvapilovi za dobrou spolupráci a dokumentaci (filmování a focení)!!! 
 
Zpověď pana ředitele:
Rosťa:     Kde jste chodil do školy a co vám nejvíce utkvělo v paměti?
KS:           Na základku a na gympl jsem chodil v Roudnici nad Labem, na Pedagogickou fakultu pak v Ústí nad Labem. Nejvíc mi utkvěla v paměti parta, kterou jsme měli na základce od 6. do 9. třídy. Trávili jsme spolu i spoustu času mimo školu, dokonce jsme si v osmé a deváté třídě psali každý den třídní kroniku.
Rosťa:     Jak jste hodnotil školu jako žák a jaký názor máte na školu nyní?
KS:           Jako žák asi jako vy – napadalo mne spousta jiných možností, jak využít volný čas. Dnes už vím, že je vzdělání potřebné, zvlášť při míře nezaměstnanosti, kterou u nás máme.
„Neznalost početních úkonů, základů gramatiky či psaní na počítači se sice později v zaměstnání pozná, ovšem navzdory letitým snahám zeje mezi školou a pozdějšími působišti žáků propast tak široká, že volání z té či oné strany zřídkakdy dosáhne druhého břehu. Pokud se zjistí, že bývalá žákyně Nováková neovládá psaní na počítači ani gramatiku a při výpočtu mezd se pravidelně plete až o 560%‚ bylo by pošetilé přičítat tyto debakly škole, jež ji vzdělávala, protože bývalá žákyně Nováková může být
a) zamilovaná, b) psychicky nevyvážená, c) těžko snáší přechod ze školy do života, dále může mít a) smůlu, b) neuspořádané rodinné poměry, c) chřipku. Příčin lze vymyslet daleko víc, a tak na rozdíl od zmetku továrního, který nemá ani rodinné poměry, ani chřipku, a který tudíž jednoznačně hlásá kolkolem neschopnost svého výrobce, zmetek didaktický ukrývá se za pláštík mnohotvárnosti světa. Proto by leckdo mohl usoudit z povrchního pohledu, že ve škole o nic nejde.
Skutečnost však je taková, že jde, a to o všechno. Nevzdělanec překáží; víc než on překáží už jen kombinace nevzdělance s nevychovancem. Nemůžeme si je dovolit, chceme-li někam dospět. Nemůžeme je vzít mezi sebe, chceme-li se mít rádi. A za třetí: neměli bychom je v tom nechat, pokud je naděje na záchranu.“
To napsal ve své knížce „Babinec“ můj oblíbený autor Zdeněk Šmíd, a já se pod to plně podepisuji.
Rosťa:     Proč jste si vybral povolání učitele, co pro vás znamená?
KS:           Odmalička jsem vyrůstal v partě, mezi kamarády ze skautského a později turistického oddílu, který vedl můj tatínek. A jak jsem dospíval, věnoval jsem se čím dál víc i vedení oddílu, takže pro mne bylo učitelství „jasná volba“. A taky se mi zdá, že vedle Vás (na rozdíl od Vás) tak rychle nestárnu.
Rosťa:     Kdybyste měl moc změnit nebo udělat jednu věc tady ve škole, která by to byla a proč?
KS:           Odpověď je jednoduchá – rád bych, aby si žáci vážili, že chodí právě do této školy a aby uměli ocenit všechno, co pro Vás Vaši učitelé dělají. Myslím si, že toho – na rozdíl od jiných škol – je hrozně moc. A Vy jejich přístup k Vám berete nejen jako samozřejmost, ale jako něco, čím jsou Vám povinni. Ale tak to přece vůbec není!!!
Rosťa:     Jak často býváte z nás „na prášky“ nebo to zvládáte bez problémů?
KS:           „Na prášky“ nejsem, spíš je mi dost často líto, jak se chováte k nám učitelům, k sobě navzájem i k věcem okolo sebe. Jen se podívejte na prostory naší školy, rozhlédněte se po návsi. Jak dlouho vydrží na vsi čisto po Vašem úklidu? Víte, kolik korun musíme ročně vydat za poškozené nebo zničené věci a zařízení ve škole? Nešly by ty peníze využít na něco lepšího?
Rosťa:     Co jste ve svém mládí nejraději dělal?
KS:           Jezdil na kole, lyžoval, celé prázdniny trávil s naším oddílem na různých místech naší republiky, ať už pěšky, nebo na vodě, a taky jsem kreslil, skládal písničky, psal básničky – prostě jsem se určitě nenudil.
Rosťa:     V Suchdole se šušká, že se má rapšašská škola zavřít. Vyjádřete se k tomu.
KS:           Šuškat se může, ale škola nejde zrušit nějakým „nařízením shora“, to by se zastupitelstvo obce Rapšach muselo rozhodnout, že školu v obci už nechce, a potom těžce platit nějaké jiné škole za vzdělávání svých žáků, protože každá obec pro své děti musí zajistit a zaplatit povinnou školní docházku. Takže tohle určitě nehrozí!
Rosťa:     Jaký předmět jste neměl ve škole rád a jaký naopak ano?
KS:           Neměl jsem moc rád tělocvik, ale nevím proč, protože jsem v té době jezdil závodně na kole a na lyžích. A nejraději jsem měl dějepis.
Rosťa:     Jaký žák jste byl z vašeho dnešního pohledu?
KS:           No, nic moc, rozhodně jsem nepatřil mezi premiant. Ale taky jsem zase školu neflákal, snažil jsem se projít bez zvlášť velkého úsilí, ale s dobrými známkami, což se mi docela dařilo.
Rosťa:     Máte nějakou vzpomínku ze své základní školy?
KS:           Pokud myslíš nějakou „veselou historku z natáčení“, tak těch bylo strašně moc. Nejvíc ale dnes vzpomínám na našeho třídního učitele, který z našeho pohledu znal všechno, všemu rozuměl a dokázal nám poradit nejen ve svých předmětech, ale i v čemkoli ostatním a taky v životních problémech.
 
30.10. nás navštívili bývalí žáci Radek Janda a Martina Křížová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
1.11. nás navštívili bývalé žákyně Eliška Benischková a Milena Kastlová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
1.11. navštívil naše vycházející žáky v rámci přípravy na budoucí povolání ředitel Střední školy v Českých Velenicích (v roce 2006 oslavila 60. narozeniny) pan Ing. Oldřich Kučera, který naše nejstarší žáky a žákyně mimo jiné seznámil s možnostmi studia – se  studijními obory, s uplatněním na trhu práce a s perspektivou oborů.
Více na:
http://www.iss.velenice.cz
 
2.11. k nám konečně zavítala Paní Zima. Rtuť na našem digitálním teploměru v ředitelně klesla na – 2,3°C a zároveň napadl jemný poprašek nového čerstvého snížku.
 
2.11. nás navštívily bývalé žákyně Štěpánka Kulatá a Kamča Tománková. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
   
4.11. se uskutečnil jubilejní 5. ročník velké soutěže v pouštění draků – drakiáda 2006, kterou uspořádal náš místní turistický oddíl Práčata Rapšach.
Startovali jsme od 14.00 na fotbalovém hřišti. Počasí bylo sychravé, vítr nám vál, někdy až dul a převážnou část soutěže pršelo. Přesto se sešly tři desítky nadšenců těch nejotrlejších a k uplakanému nebi se postupně vznášelo deset draků, z nichž se šest – sedm udrželo ve výškách vysněných.
Postupně nás zároveň stíhala jedna nehoda za druhou: nejdříve uletěl drak i s polovinou našich zásob rybářských vlasců, posléze se dva draci totálně zamotali, dále dva draci jeden po druhém uklouzli svým páníkům z prokřehlých rukou – naštěstí je zadržely větve stromů, takže ještě poletovali v povětří (nakonec ulétli oba). Mezitím jsme úspěšně osvobodili ze spárů větví řiditelného draka, který se s proměnlivými úspěchy také proletěl.
Tak zase za rok!!!   
Sponzorem akce byla MAGNA CARTECH České Velenice – děkujeme!!!
   
6.11. nás navštívila bývalá žákyně Máje Demeterová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
8.11. se naši vycházející žáci a žákyně vypravili se svou výchovnou poradkyní p. uč. Ivanou Kvapilovou na Úřad práce do Jindřichova Hradce, kde se seznámili s aktuálními trendy na trhu práce a svým možným uplatněním v kontextu s představou o své budoucí škole a vybraným povoláním.
Tato exkurze jim také pomohla zorientovat se ve svých schopnostech možnostech s ohledem na samotný výběr školy.
Více na:
http://portal.mpsv.cz/sz/local/jh_info
   
9.11. se naši druháčci se svou p. uč. Květou Machovou vypravili do Třeboně na již tradiční výlov rybníka Svět.
Děti se seznámily s různými druhy ryb, s jejich životním prostředím a způsobem jejich výlovu.
Také podnikly malou výpravu do areálu zámeckého parku
 
9.11. nás navštívili bývalí žáci Ondra Doubek a Lukáš Ševčík. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
10.11. zasedal náš žákovský parlament a zabýval se těmito problémy:
1. Dojíždějící žáci II. stupně – odpolední vyučování a autobusové spoje:
     - pan ředitel přislíbil intervenci na zasedání místního obecního úřadu
2. Automaty na jídlo a pití nebo výdej svačin organizovaný školou:
     - pan ředitel tuto situaci projedná se zainteresovaným pracovníkem.
 
10.11. zveřejnil pan ředitel Karel Snětina vyhodnocení „Počítačového dotazníku“. Celkem dotazník odevzdalo 75 rodičů našich žáků a žákyň.
Vážení rodiče, výsledky dotazníku si můžete vyzvednout v ředitelně.
   
13.11. se naši prvňáčci, třeťáci a děti z MŠ se svými vyučujícími vypravili do prostoru Žíteč – Mirochov na tradiční výlov rybníka Blato. Děti se seznámily s různými druhy ryb, s jejich životním prostředím a způsobem jejich výlovu.
 
13.11. jsme oslovili rodiče našich dětí následujícím dopisem – nabídkou:
   Vážení rodiče,
   Vaše děti mají opět možnost zúčastnit se výtvarné aktivity, tentokrát
Malování na bavlněné materiály
Pro velký zájem pro Vás manželé Chumovi připravili podobnou akci, jako bylo malování na hedvábí, na hrníčky nebo na trička, a to malování na bavlněné materiály. Do textilie se vloží noviny. Na bavlněnou plochu si děti namalují originální obrázek. Textilie se pouze zafixuje zažehlením a může se běžně prát. U manšestrového materiálu mohou být různé odstíny barev.  Barvy jsou netoxické.
 
16.11. se v odpoledních hodinách uskutečnilo další setkání našich pedagogů nad ŠVP ZV s těmito závěry (zkráceno):
1. Rozklíčovávání (školních) KK
- návrh celoškolních KK
- metodou svých poznámek, škrtů a doplnění se k němu všichni vyjádří
2. Společné strategie
- své pojetí školních strategií na základě např. svého zpracování učebních oborů,...
3. Evaluace
- všichni se metodou svých poznámek, škrtů a doplnění se vyjádří k Vnitřnímu předpisu o hodnocení žáků
4. Rozklíčování klíčových slov motivačního názvu našeho ŠVP ZV – „PAPRSEK“
5. PROJEKTY
- promýšlíme
- vybíráme z toho nejlepšího, co jsme konali doposud.
   
17.11. TOM Práčata Rapšach zorganizoval pro všechny milovníky turistických cyklovýletů tradiční výpravu „Podzimním listím kolem chlumských rybníků“.
POSLEDNÍ CYKLOVÝPRAVA ROKU 2006
Pátek 17. 11. 2006
Ráno v deset hodin jsme vyrazili přes Bamšuli na Františkov, a odtud k Ferdinandově studánce. Tam jsme si dali chvíli přestávku, ale nenapili jsme se, protože po suchém podzimu ve studánce téměř není voda.
Od studánky jsme se vydali jen o kousek dál, k „Jezeru překvapení“, a podívali se, kde bylo při letošní táborové CTH uloženo zlato. Odsud jsme dojeli na Novou Huť, prohlédli si památníček ke vzniku republiky a Brabenišťskou cestou dojeli k Brůdku u Hamru.
Tady jsme trochu zabloudili, ale už na druhý pokus jsme se trefili na cestu k Fernandozovi, kde samozřejmě po povodních chybí lávka a kola jsme přes Žabinec museli přenášet.
Přes okraj Klikova jsme pak dojeli na tábořiště, zavzpomínali na léto, zjistili, že u latrínek chybí troje dveře, a hlavně si opekli buřtíky.
No a pak jsme se odpočinutí stavili jen u Čechalů, dali si navrch ještě čaj a lízátko, a ve čtvrt na čtyři jsme se rozloučili v Rapšachu u kostela.
Ujeli jsme celkem 28 kilometrů a bylo to fajn!
Kdo nebyl, může litovat!
A další cyklovýpravy nás zase čekají na jaře 2007.

 

   
20. 11. nás navštívil pracovník SOU nábytkářského Lišov s nabídkou studijních oborů pro naše vycházející žáky a žákyně.
Více na:
http://www.soun-lisov.cz
 
22.11. se uskutečnila pedagogická rada s následnými schůzkami rodičů s pedagogy.
   
24.11. jsme převzali následující zprávičku:
HADROVÉ  PANENKY
Děvčata ze 6., 7., 8. a 9 třídy vyrobila na hodinách  rodinné výchovy 13 hadrových panenek. Panenky byly poslány na Fakultu managementu Vysoké školy ekonomické v Jindřichově Hradci a tam na burze budou prodány každá za  600Kč.
Peníze z panenek budou sloužit na očkování dětí v Africe. Panenky jsme vyrobily z barevných látek, bavlnek a byly vycpány vatou. Panenky byly většinou hodně pestré, legrační a měly různé barvy pleti. Prostě krásné.
Po vyrobení panenek jsme vyplnily rodné listy. Panenkám jsme daly různá jména i příjmení. Některé z nás  vyrobily panenky tak originálně, že ji měly z obchodu i s cedulkou. Jiné to odflákli a  některé si na  panence daly velice záležet.
A jen dodejme: děvčata a paní učitelko, děkujeme Vám!
   
24. 11. se v naší škole uskutečnilo tradiční setkání studentů Jihočeské univerzity, její pedagogické fakulty, oborového studia s Ov – katedra společenských věd – v rámci výběrového semináře „Dramatická výchova v občanské výchově,“ jehož garantem je p. uč. Martin Kvapil.
 Studenti formou praktických výstupů realizovali myšlenku začlenění metody dramatické výchovy do předmětu občanská výchova, a to ve dvou tříhodinových blocích v 9. třídě.
Výuková témata: „Uprchlík“ (multikulturní výchova). „Evropská unie“ (evropanství).
Po ukončení výstupů následoval jejich rozbor a další aktivity podle plánu výběrového semináře.
   
27.11. jsme zveřejnili časový harmonogram a program koncertů Komorního souboru při Základní škole a Mateřské škole v Rapšachu:
15.12. – Štěpánovice od 17.00 hodin
16.12. – Chlum u Třeboně od 14.30 hodin a Suchdol nad Lužnicí od 18.00 hodin
17.12. – České Velenice od 16.00 hodin
26.12. – Rapšach od 15.00 hodin.
Orchestr: 1. housle – Lenka Cvrčková jr., 2. housle – Martin Ferenc, violoncello – Anna Cvrčková, kontrabas – František Cvrček, sopránová flétna – Lenka Cvrčková sr., tenorová flétna – Jana Kepková, varhany – Marie Kepková.
Zpěv: soprán – Růžena Kroniková, alt – Jana Šikrová, Linda Šebestová, tenor – Olga Imrichová, Olga Valentová.
Sbor dětí ze Základní školy v Rapšachu: alty – Liduška Homolková, Anetka a Mája Demeterovy, Simča Kubatová, soprány – Evička Marešová, Honzík a Tadeášek Pytlovi, Anička Círalová, Editka Štelnerová a Pavlínka Hubená.
Program: F. X. Brixi: Mše C dur, A. Michna z Otradovic: Vánoční noc, Panenská Láska a koledy.
 
27.11. nás navštívila bývalá žákyně Petra Dukátová. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
28.11. jsme zahájili veřejnou sbírku pro CPK-CHRPA (Centrum přípravy koní pro hiporehabilitaci), a tak zároveň publikujeme dopis:
Milé děti, milí přátelé,
dovolte mi velice Vám poděkovat za to, že jste nám umožnili uspořádat veřejnou sbírku ve Vaší škole formou prodeje „Pohlednic“, resp. „PF 2006“ s fotografiemi koní v loňském školním roce.
            Nesmírně si vážím Vaší pomoci. Úžasný výsledek loňské sbírky nám umožnil připravit a darovat již pět koní do tak významných ústavů, jako jsou Psychiatrická léčebna Jihlava, Psychiatrická léčebna Havlíčkův Brod a Psychiatrická léčebna Kosmonosy.
            Pomozte nám prosím i v tomto školním roce. Pokud chcete podpořit naši činnost, zúčastněte se veřejné sbírky a kupte si čtveřici samolepek za 20,- Kč, nebo alespoň jednu za 5,- Kč. Výtěžek z prodeje je opět určen k financování výcviku koní pro hiporehabilitaci.
             Díky Vám
            Ing. Tomáš Ditrt,  ředitel CPK-CHRPA
Více na:
http://www.cpkchrpa.cz/
 
30.11. naše děti z mateřské školky a také prvňáčky a druháčky navštívila zvířátka z chovné stanice Dvorec u Borovan.
Pracovnice stanice děti seznámily se životem, stravou a prostředím výskytu např. opičky nebo krajty, které naživo představily všem přítomným malým a velkým přírodovědcům.
 
30.11. vyšlo nové číslo časopisu Rapšach Planet. Vybrali jsme z obsahu:
   
1.12. nás navštívili bývalí žáci Miloš Kolář a Lukáš Ševčík. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
   
1.12. – 3.12. podnikla výprava našich žáků a žákyň povinně volitelného předmětu „Společensko vědní seminář“ spolu se svou p. uč. Pavlínou Křížovou exkurzi ku Slavkovu (Austerlitz), kde se stali svědky rekonstrukce věhlasné bitvy tří císařů, která v minulém roce slavila 200 let.
Vybrali jsme z webu: Tisíc nadšenců z devíti zemí si o víkendu připomene již 201. výročí slavné bitvy tří císařů, v níž francouzský císař Napoleon porazil šiky nepřátel.
Na sobotu se připravuje rekonstrukce bitvy, novinkou budou v pátek scény z obsazení hradu Špilberk, potemnělým Slavkovem projde pochodňový průvod a v Telnici bude odhalen památník uherských vojáků. Největší zájem by měl být o rekonstrukci bitvy, která se uskuteční v sobotu po poledni u Tvarožné. "Nebude tak velká, jak tomu bylo loni při 200. výročí bitvy, kdy bylo na bojišti 4000 mužů. Přesto bude na co koukat," uvádí organizátor akce Ivan Vystrčil. Očekává, že přijede asi 10 tisíc turistů.
   
5.12. naše žáky a žákyně, jejich vyučující, všechny zaměstnance školy a také děti z mateřské školky a ze Základní školy praktické navštívil jako již tradičně Mikuláš se svou početnou družinou rozpustilých čertů a vlídných andělů.
Děti si pro Mikuláše připravily básničky a písničky, slibovaly, že budou hodné, protože sám velký Lucifer měl ve své knize hříchů vše pečlivě zaznamenáno.
Hodný Mikuláš spolu s anděly obdarovával každého sladkým pamlskem.
   
6.12. se v naší škole uskutečnilo již tradiční malování na hedvábí, které uspořádali Ivan a Marcela Chumovi.
A tak se naši žáci a žákyně spolu s dětmi z MŠ mohli výtvarně vyjádřit a hlavně vyřádit: zvířátko – magnetka, hadrová panenka nebo panáček, manšestrový penál, manšestrová kabelka, manšestrová peněženka, prostírání kulaté, prostírání velký čtverec, polštářek s povlakem.
Více na:
http://www.ichum.net/ukazky.php
   
6.12. se zájemci z řad našich žáků a žákyň a dětí z mateřské školky fotili na kalendář pro rok 2007.
 
6.12. jsme si připomněli akce TOM „Práčata“ Rapšach na sklonku tohoto a začátku nového roku:
- vánoční turnaj –  líný tenis: 30.12. od 10.00 hodin, tělocvična školy
- posezení, promítání videa nejen z tábora: 30.12. od 17.30 hodin, klubovna oddílu
- první raketa Nového roku: 20 min po silvestrovské noci, náves za kostelem
- novoroční vycházka: 1.1. 2007 v 10.00 hodin na návsi směr Paříž a zpět.
 
11.12. se naši druháčci se svou p. uč. Květou Machovou vypravili do bazénu v třeboňských lázních Aurora: bazén se slanou vodou (25 m), aqua atrakce.
 
14.12. naši prvňáčci se svou p. uč. Ivanou Záhorovskou a třeťáčci se svou p. uč. Janou Havlovou spolu s dětmi z mateřské školky podnikli výpravu do Jindřichova Hradce, kde navštívili Krýzovy jesličky.
   
18.12. uspořádala naše škola vánoční akademii v sálu restaurace ve Dvorech nad Lužnicí.
Po úvodním slovu p. řed. Karla Snětiny se moderování ujala bezva dvojka Linda Šebestová a Katka Daňková a provedly nás všemi vystoupeními našich žáků a žákyň.
Program vánoční akademie:
  • 1. třída: Taneček
  • 4. a 5. třída: Vánoční hádanka
  • 3. třída: Taneček
  • 2. třída: Zpívaná pohádka
  • Školní družina: Pásmo básniček
  • Flétničky: 2 skladbičky
PŘESTÁVKA
O přestávce budeme promítat CD s kronikou školy a oddílu
  • 7. třída: Scénka – Ježíškova dílna
  • 8. a 9. třída: Hip-Hop tanec
  • 6. třída: Scénka – Guinessova kniha rekordů
  • 8. třída: Překvapení – Ze života jedné ze škol
  • Pěvecký sbor: 3 písničky

 

   
19.12. děti z naší mateřské školy uspořádaly spolu se svými p. učitelkami vánoční besídku pro své maminky a tatínky, brášky a sestřičky, babičky a dědečky, strýčky a tetičky, tedy pro všechny své blízké, které okouzlily svým roztomilým přednesem básniček a zpěvem písniček. A což teprve, kolem svého domečku skotačila zvířátka...
20.12. nás navštívila bývalá žákyně Romča Nováková. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
   
22.12. jsme odložili vzhledem k hygienickým požadavkům – prokázaná úplavice u dvou žákyň naší školy –  loučení se starým rokem, a to na 3.1. 2007. Ředitel školy pan Karel Snětina  tak vyhlásil na poslední den tohoto kalendářního roku ředitelské volno.
27.12. ráno klesla rtuť našeho digitálního teploměru v ředitelně na – 9°C.
28.12. napadl ve večerních hodinách sníh dosahující místy výšky 7 cm bělostné peřiny. Vzhledem k dalšímu vývoji počasí však očekáváme, že Paní Zima neudeřila svou opravdovou silou.
   
30.12. – Vánoční turnaj v líném tenise - bylo nás 23 a zahráli jsme si až do půl jedné. Hrálo se systémem „na dvě prohry“ a vítězi se stali Martin Gráf a Čiko.
30.12.Posezení v klubovně na závěr roku – sešlo se nás jen 10, ale promítli jsme si video a fotky z tábora a vůbec z celého roku. A bylo to príma, nasmáli jsme se a zavzpomínali si. Už aby zase bylo léto, když ta zima za nic nestojí!
1.1. – půl hodiny po půlnoci jsme si popřáli na návsi a vypálili první raketu roku 2007!!! A sešlo se nás dvanáct!
   
1.1. ráno v deset hodin se sešli ti, kteří přežili ve zdraví Silvestr, a vyrazili jsme do Paříže a zpět. Bylo nás letos jen sedmnáct, chřipka a pracovní povinnosti nás trochu „probraly“, ale nezmokli jsme - pršet začalo opět až po našem návratu. Začíná to dobře!
   
3.1. jsme se vzhledem k událostem konce minulého kalendářního roku navrátili  k oslavám příchodu roku nového. Sešli jsme se ve třídách okolo stromečku, zazpívali si koledy, povídali jsme si, hráli si, nadělovali dárky, ochutnávali cukroví, sledovali video, připomínali si tradiční vánoční zvyky nebo objevovali nové.
Na II. stupni jsme si připravili program spojený s velkou vánoční akcí od osmi do jedenácti hodin.
Pětičlenné skupinky žáků a žákyň 6. – 8. třídy obcházely místa v prostorách našich učeben, kde se zúčastnily různých aktivit pod vedením vyučujících a jejich asistentů z řad deváťáků:
  • Zpíváme koledy, hrajeme jejich melodie.
  • Zdobíme perníčky.
  • Pleteme vánočky.
  • Připomínáme si české vánoční zvyky.
  • Poznáváme vánoční zvyky ve světě.
  • Tvoříme jmenovky na počítači.
  • Vyrábíme ozdůbky, minipřáníčka.
   
4.1. nás navštívil bývalý žák Adam Soukup. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
5.1. nás navštívily bývalé žákyně Jířa Řehořová a Peťa Ševčíková. Pohovořili jsme o tom, co život přinesl a přináší.
 
10.1. jsme zveřejnili následující děkovný dopis jménem České katolické charity od paní Martiny Kučerové:
       Vážený pane řediteli,
srdečně Vás zdravím a prosím, abyste poděkoval prostřednictvím školního rozhlasu dětem, které se o svém osobním volnu zúčastnily Tříkrálové sbírky v Rapšachu, v sobotu 6.1. 2007.
Jedná se o děti
                             Ivana Dvořáková
                             Ludmila Homolková
                             Aneta Demeterová
                             Marie Oušková
                             Veronika Oušková
                             Magdalena Oušková.
Tato sbírka byla náročná a děti ji obětavě a v pokoji zvládly až do konce. Výtěžek v Rapšachu byl letos
8. 452,- Kč.
Jménem České katolické charity
                                                    Martina Kučerová
Spolu s výše citovaným dopisem jsme obdrželi od paní Martiny Kučerové následující pozdrav a poděkování:
Požehnaný nový rok přeji Vám i Vašim kolegům a děkuji za krásný zážitek z koncertu koled, který učitelé a žáci z Rapšachu předvedli v předvánoční době v chlumeckém kostele.
 
15.1. byl odeslán mail následujícího znění (na adresu výkonného ředitele pana Ing. Tomáše Ditrta - info@cpkchrpa.cz):
Vážený pane,
dovolujeme si Vám oznámit ukončení sbírky - prodej „Samolepek“ – v naší škole. Dne 15.1. 2007 jsme formou poštovní poukázky zaslali na Vaše konto částku 750,- Kč. Naše Vámi přidělené identifikační číslo: 8423.
Přeji Vám hezký den a těšíme se na další spolupráci v rámci Vašeho úctyhodného poslání.
Mgr. Martin Kvapil
A k tomu dodejme: děkujeme všem našim malým a velkým dárcům!!!
 
15.1. – 17.1.  byla provedena částečná rekonstrukce učebny fyziky: vybavení novým „dlouhým“ stolem mezi lavicemi s instalací nerezových dřezů s pákovými bateriemi pro využití např. v laboratorních úlohách. Součástí úprav byla také pokládka nové podlahové krytiny.
 
18.1. jsme zahájili dobročinnou akci Fondu Sidus, jejímž hlavním cílem je získávat finanční prostředky ke zlepšení života dětí s onkologickými onemocněními a dětí v předtransplantační a potransplantační léčbě.
Forma akce – prodej předmětů „Hvězda na tabuli“ (rozvrh hodin s magnetkou), „Klíč ke zdraví“ (klíčenka) a „Hvězdy na rukou“ (náramek).
 
23.1. jsme v 6.00 hodin po dlouhém očekávání zaznamenali první vážnější a výhledově trvalejší projevy Paní Zimy: pokles teplot na úroveň postupně sílících sněhových srážek. Připomínáme, že tomuto stavu předcházelo velmi věrné počasí až v síle orkánu po celém území naší republiky – to se v Rapšachu projevilo (zejména v pátek 19.1.) odstávkou dodávky elektrické energie a přerušením dopravní tepny mezi naší obcí a Halámkami a následným přerušením výuky v naší škole.
 
24.1. jsme zaznamenali v Učitelských novinách (16.1. 2007) názor našeho pana ředitele na vládní škrty v oblasti projektu Státní informační politiky ve vzdělávání (tedy peníze na vybavenost počítači, programy, připojení k internetu, školení pracovníků apod.):
V době, kdy se rozdělovaly počítače, jsme měli čtyři staré čtyřiosmšestky, takže jsme nedostali nic. Museli jsme se starat sami o sebe. Až předloni a loni jsme dostali státní dotaci. A teď škrt.
Nevadí tolik, že nebudou peníze na další vzdělávání. Jediný kurz, který bychom potřebovali, je správce sítě pro mě. Je to sice formalita, stejně už dlouho tuto funkci dělám, nějaké peníze by to ale stálo. Pořad jsem čekal, až budou proškoleni ostatní, což dneska jsou, všichni mají „P“.
Potřebovali bychom vybavit pěti, šesti počítači druhou počítačovou učebnu, tentokrát pro první stupeň, aby se nemusely kolegyně dohadovat, která je bude při vyučování využívat. Budeme to muset promyslet s obcí. Snížila nám provozní prostředky, stavěla čističku, není dostatek peněz. Asi nebude dotace od státu, bude to těžké.
Na konektivitu schází čtyřicet tisíc korun. Přitom pořád chodí požadavky na vyplňování nejrůznějších tabulek mailem. Napadá mě, jak by se tvářili, kdybychom „odřízli“ internet, a ať se nám pověřená obec dovolává, jak chce. Jistě, neuděláme to, ale chuť by byla.
 
26.1. jsme v 05.15 hod. zaznamenali pokles teploty na – 15,4°C.
   
 
27.1. vyrazilo patnáct statečných běžkařů v půl jedenácté dopoledne k zimnímu přechodu plání Aljašky. Chvíli pálilo sluníčko, chvíli hnal blizard mraky sněhu, ale k cíli jsme dorazili v pohodě a všichni. Jen se cestou stále ozývalo: „Sedmnáct, osmnáct,...“ To Rudík odpočítával své pády...
V pískovně kluci rozdělali oheň, opekli jsme si buřtíky a snědli vše, co jsme měli s sebou. Pak ještě dlouho na prudkých svazích pískovny probíhalo vydatné klouzání na vyježděných cestičkách ve směsi sněhu a písku. Maminky doma měly asi radost!
Cesta domů byla delší, na pláních se vytvořily docela slušné závěje. Ale díky klukům, kteří prošlapávali stopu, jsme se domů dostali včas a ani jsme nebyli úplně ubití...
Díky všem za hezký den!!!
Kdo všechno bojoval s bílými pláněmi:
Niki Ferencová
Niki Střítecká
Andrejka Grundzová
Míša Holubová
Katka Daňková
Majka Snětinová
Jirka Barvínek
Míša Homolka
Jára Mužík
Honza Pytel
Martin Ferenc
Rudík Babor
Ondra Kaňúr
Pepča Kaňúr
Kája Snětina
   
29.1. se od 14.00 do 17.00 hodin v naší škole uskutečnil již tradiční zápis dětí do 1. třídy – tentokrát S PEJSKEM A KOČIČKOU.
Seznam dětí, které se dostavily k zápisu spolu se svými rodiči:
1. Viktorie Stumbauerová
2. Natálie Móžiová
3. Pavel Mikl
4. Michaela Kováčová
5. Simona Adensamová
6. Eliška Křížová
7. Anna Záhorovská
8. Zbyněk Schicker
9. Sára Svobodová
10. Barbora Holubová
11. Denis Ferenc
12. Sandra Nováková
13. Martin Kocina
14. Robert Ferenc
15. Miroslav Plch.
A jak pejsek a kočička vítali naše budoucí nejmenší žáčky?
  1. Kreslili jsme sebe sama mezi pejska a kočičku.
  2. Počítali jsme kolíčky a pomáhali pejskovi a kočičce věšet prádlo.
  3. Poznávali jsme na svých plyšových kamarádech barvičky a počet tlapek, oušek, ocásků, nosíků, kdo je větší nebo menší, kdo je vlevo a kdo vpravo a kde je kočička ze dřeva.
  4. Kutáleli jsme míček myším slalomem.
  5. Říkali jsme, jaký je to tvar, sestavovali jsme panáčka.
  6. Přednášeli jsme básničku, zazpívali písničku a vymňoukávali jsme rytmus.
  7. Přiřazovali jsme k sobě stejné kartičky s obrázky.
  8. Obkreslili jsme si svou ručku k tlapkám pejska a kočičky, psali jsme své jméno.
  9. Malovali jsme na tabuli podle kočičky a dostali jsme od ní sladké perníčky.
  10. Vybrali jsme si dárky vyrobené našimi budoucími staršími spolužáky.
Nezapomenutelný zážitek ze zápisu připravila pro budoucí prvňáčky p. uč. Radka Círalová spolu se svými žáky a žákyněmi v prostorách své třídičky.
 
 
 
 
30.1. zasedal náš žákovský parlament, který projednával následující témata:
  • Automaty na jídlo a pití.
  • Pan ředitel vyjádřil poděkování za velmi pěkný zápis do 1. třídy.
  • Zamyšlení nad pořádkem a ničení našeho společného vybavení na II. stupni včetně WC hoši (II. stupeň).
  • Dotace (5 milionů Kč) a plán jejího čerpání: rekonstrukce školní kuchyně, přestavba učeben na I. stupni, zlepšení stavu a vybavenosti WC, možné prodloužení školní šatny.
  • Udržování pořádku ve třídách, chránit si svou výzdobu např. na nástěnkách, třída si ručí za svou učebnu.
  • Na II. stupni možnost vymalovat učebnu podle výtvarného návrhu jejích žáků a žákyň cestou pomoci ze strany rodičů (materiál by škola zajistila).
  • Zamyšlení – akce ve výhledu blízkém i vzdáleném: vítání jara, Den Země, Den dětí, deváťáci a konec školního roku.
 
 
 
 
 
 
30.1. se zájemci z řad našich žáků a žákyň 8. a 9. třídy spolu s p. řed. Karlem Snětinou a p. uč. Ivanou Kvapilovou zúčastnili besedy s legendou našeho hokeje panem Augustinem Bubníkem.
Setkání se uskutečnilo v sálu Kulturního centra v Suchdole nad Lužnicí.
Z webu http://www.totalita.cz/proc/proc_hokej_08.php jsme vybrali:
Pravé důvody, proč naši hokejisté neobhajovali titul mistrů světa:
1. Obava ministra informací a osvěty Václava Kopeckého, který za celou akcí stál, že mužstvo jako celek zůstane po mistrovství v zahraničí. Kopecký měl informace, že hokejisté již tuto nabídku dříve dostali. Dohodli se však, že venku zůstanou všichni nebo nikdo. A protože hlasování nebylo jednohlasné, vrátili se domů.
2. Snaha Kopeckého ukázat hokejistům, kdo je pánem. A také varování pro ostatní sportovce. Vždyť v té době již zůstalo v zahraničí nejen několik hokejistů, ale i jeden z našich nejlepších tenistů všech dob a vítěz Wimbledonu Stanislav Drobný nebo krasobruslařka Alena (Ája) Vrzáňová.
Zatčení mistrů 13. března 1950:
Přišla 19. hodina a s ní rozhlasové zprávy, ze kterých se přítomní dozvěděli oficiální verzi příčin toho, že hokejisté neodjeli do Londýna. Zprávy vyvolaly ostrá slova na adresu ministra Kopeckého a dalších komunistických vedoucích představitelů. Někdo dokonce šel volat do rozhlasu, aby řekli pravdu. Okolo 21. hodiny vtrhli do restaurace příslušníci Státní bezpečnosti, kterým veleli ti dva z výčepu. Na pomoc jim přijel též autobus uniformovaných policistů. Někdo šel dobrovolně, jiný se bránil. Nic nepomohlo. Mistři světa byli zatknuti a se želízky na rukou vyvedeni. Ten večer byli zatknuti Bubník, Konopásek, Roziňák, Jirka, Červený, Macelis, Španinger, Hajný a Stock. Ujčík s Kobranovem byli zatčeni o den později a hvězda čs. hokeje Bohumil Modrý až po dalším měsíci. Z vývoje dalších událostí vyplynulo, že hokejisté byli sledováni bezpečností na zahraničních zájezdech i domácích utkáních. Celá akce byla dopředu připravena a bezpečnost čekala jen na záminku. Ta se jí nyní naskytla.
Výpis z obvinění Gustava Bubníka (délka trestu – 14 let):
...Před plánovaným odletem do Londýna převzal různé věci pro československé emigranty a různé vzkazy. Tyto vzkazy týkaly se rovněž protistátní činnosti, což mu bylo z jejich obsahu zřejmo... Na schůzce v restauraci U Herclíků urážel nadávkami čsl. vládu, komunistickou stranu a lidově demokratické zřízení...
Návrat do života:
Po propuštění se většina z nich k hokeji vrátila. Hráli v druholigových i prvoligových mužstvech. Někteří působili později ještě na postech trenérů. Nikdo z nich to však neměl nikdy lehké. Mnoha lidem byli stále trnem v oku. Nejdéle, do roku 1962, hrál Gustav Bubník ve Slovanu. V následujících letech se někteří stali hokejovými trenéry po celé Evropě. Gustav Bubník trénoval finskou reprezentaci a přivedl ji k historickému prvnímu vítězství nad Československem.
Stručně z jeho životopisu:
21.11. 1928, Praha – datum a místo narození
1950 – nejlepší ligový střelec
1950 – spolu s dalšími čs. hokejisty zatčen a ve vykonstruovaném procesu odsouzen ke 14 letům vězení
1955 – propuštěn
1968 – rehabilitován
od roku 1962 – působil jako trenér mj.: 1966-69 reprezentačního družstva Finska, 1974-76 juniorského reprezentačního mužstva ČSSR, 1981-82 reprezentačního mužstva Nizozemska.
od roku 1998 – poslanec PSČR za ODS (jedno volební období).
Velmi děkujeme panu J. Valáškovi za zprostředkování účasti naší výpravy žáků a žákyň a jejich pedagogů na této besedě.
 
 
31.1. třídní vyučující předali svým žákům a žákyním pololetní vysvědčení, které se stává bilancí naší dosavadní práce a jež vede k zamyšlení nad tím, co se nám podařilo a co ne, kde vítězí naše píle, talent, snaha po (nej)zdařilejším školním prospěchu a kam zaměřit své síly, abychom stávající stav zlepšili.