Základní škola a Mateřská škola
v Rapšachu

Domů
Nahoru


SWOT ANALÝZA


Silné stránky školy

  • škola „rodinného typu“ – učitelé znají většinu žáků jménem (to znamená i ty, které neučí – ať již jsou z I. nebo II. stupně)

  • menší průměrný počet žáků ve třídách, z toho vyplývající možnost individuální péče

  • práce s dětmi s poruchami učení, a to jak při reedukaci, tak při práci podle individuálních plánů

  • menší počet pedagogů (všichni se znají a umí si většinou vyjít vstříc)

  • dobré klima školy, vstřícný vztah mezi učiteli a žáky, učiteli a rodiči (i tady se výjimky najdou)

  • přitažlivost naší školy pro rodiče a děti mimo naši spádovou oblast

  • spousta mimotřídních a mimoškolních akcí – sportovních, kulturních, i „jen tak“

  • práce na různých projektech a soutěžích

  • velké množství zájmových kroužků

  • početná docházka dětí do ŠD (za poměrně nízké finanční částky)

  • pravidelný lyžařský výcvik nejen pro žáky 7. ročníku

  • pravidelný plavecký kurz (možnost až 4x za I. stupeň)

  • ochota většiny pracovníků se na těchto akcích zdarma a v mnoha případech ve svém volném čase podílet

  • kreativita mnoha pracovníků školy

  • ochota převážné části učitelského sboru „učit se“

  • dobré vztahy mezi pracovníky (nejsou sice ideální, ale jsou bez podstatných problémů – v případě potřeby dokážeme táhnout za jeden provaz)

  • DVPP – aktivní účast pedagogů

  • celkem dobrá spolupráce s Obecním úřadem

  • akceschopný žákovský parlament s pružným kontaktem s vedením školy

  • fungující Rada školy

  • možnost volného přístupu dětí k počítačům a internetu

  • poměrně rozsáhlé využívání počítačů, hlavně na II. stupni

  • možnost využívání školní studovny

  • vztah většiny žáků ke škole

  • ankety na různá témata mezi žáky, rodiči a učiteli – využití v práci školy

  • vnější a vnitřní informační systém školy

  • image školy na veřejnosti

  • netradiční zápis do 1. třídy

  • tvorba školního časopisu našimi, zejména vycházejícími, žáky

  • sponzorské zázemí pro rozvoj školy a turistického oddílu

  • těsná spolupráce školy a místního turistického oddílu

  • pravidelný čtrnáctidenní letní tábor

  • podíl školy v akcích obce

  • hudební orchestr a pěvecký sbor při základní škole

  • kontakty s rakouskou školou v Rastenfeldu

  • účast školy v dobročinných sbírkách, spolupráce s charitou

  • adoptivní syn z Indie

  • akce školy pro žáky, jejich rodiče a širší veřejnost

  • rituály školy

  • zájem bývalých žáků o svou školu

  • spolupráce školy s KSV PF JU v Českých Budějovicích

  • 2x ročně návštěva stomatologa

Slabé stránky školy

  • stárnoucí pedagogický sbor – věkový průměr je 45 let (bez vychovatelek školní druži-ny), z dvanácti učitelů jsou dva důchodci a jedna kolegyně je těsně předdůchodového věku
  • menší provázanost mezi I. a II. stupněm
  • nevhodná aprobační skladba
  • slabé finanční zdroje
  • zastaralé nebo vůbec žádné pomůcky
  • klesající zájem o vzdělání ze strany některých žáků i rodičů
  • ne vždy dostatečná spolupráce mezi všemi učiteli
  • špatný stav školní budovy, který hrozí přerůst v důvod pro zavření školy
  • neodstraněné závady na budově školy, které sice nebrání provozu ani ho nijak neztěžu-jí, neprospívají však vzhledu a image školy
  • stále se snižující počet žáků a z toho vyplývající nutnost přijímat všechny žáky, kteří se k nám hlásí
  • vzrůstající problémy v kvalitě sociálního zařízení
  • zvyšující se výskyt poškozování školních pomůcek a vůbec školního vybavení
  • nedostatečné autobusové spojení, zvlášť v odpoledních hodinách
  • nedostatečná komunikace s některými rodiči
  • nedostatečné podchycení kreativního potenciálu rodičů
  • nesystematická prezentace vlastní práce
  • umístění školy v těsné blízkosti státních hranic, mimo centrum veškerého dění, s téměř nulovou dopravní obslužností

Příležitosti školy

  • zvolit takovou profilaci, aby se zvýšil zájem o školu

  • rozvíjení talentu žáků

  • zaměření na práci s dětmi z problémových poměrů

  • kreativita učitelů

  • práce s žáky se specifickými poruchami učení

  • volný přístup žáků k počítačům a internetu

  • přístup k žákům a spolupráce s nimi

  • školní projekty pro žáky, rodiče, širší veřejnost k různým příležitostem

  • velké množství mimotřídních a mimoškolních akcí

  • prezentace školy

  • rozvíjející se spolupráce mezi naší a rakouskou školou

Hrozby školy

  • přirozený úbytek školní populace (demografický vliv)

  • hrozí spojování ročníků

  • postupná ztráta zájmu obce, které nedochází, že školství se musí financovat, musí se do něj investovat – nejen udržovat současný stav

  • problémy s obnovou a omlazením pedagogického sboru

  • nejsou finance na celkovou opravu školy a zlepšení jejího vybavení

  • nedostatek peněz na vzdělávání a sebevzdělávání

  • problémy s hygienickými kritérii – možné až zavření školy

  • ztráta elánu učitelů při pohledu na současnou situaci ve školství

  • změna legislativy – striktní obnovení spádových oblastí škol, konec možnosti rodičů vybrat pro své dítě základní školu podle vlastního uvážení

  • hrozí, že se postupně staneme „odkladištěm“ jinde neúspěšných dětí, což se výrazně projevuje při výuce

Jakým způsobem využít silných stránek školy a příležitostí

  • podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, zejména v oblasti projektového vyučování, tvořivé dramatiky a práce s dětmi s poruchami učení

  • vzdělávat se, pracovat na sobě a tak zvýšit naše vlastní šance na přežití na „školském“ trhu

  • rozvíjet i nadále v mezích možných finančních prostředků práci s výpočetní a audiovizuální technikou, využívat při výuce nejen výukové programy, ale i internet

  • rozvíjet budování školní studovny a její využívání žáky i učiteli

  • mimotřídními a mimoškolními akcemi být nablízku svým žákům nejen v době vyučování, budovat a udržovat u žáků vztah ke škole, pocit hrdosti na svou školu

  • dávat o sobě víc vědět (např. tisk) – nejen na místní úrovni, ale i na okresní, krajské, celorepublikové

  • vyměňovat si zkušenosti, týkající se výchovy a vzdělávání s rakouskými kolegy

  • věnovat se talentovaným dětem v rozšiřujícím programu – zábavná matematika, čeština,...

  • stavět na dobrých vztazích mezi učiteli a dětmi, pomocí dětí zapojovat i rodiče

Jakým způsobem eliminovat slabé stránky školy a hrozby

  • naší kvalitní prací, otevřeností a vstřícností vzhledem k dětem i k rodičům

  • snažit se získat nové, mladší a kvalitní učitele, domluvit se s obecním zastupitelstvem na „rezervaci“ učitelského bytu

  • vést žáky ke „krásnu“ – čistota, pořádek, výzdoba – být v tomto ohledu všichni důslednější

  • snažit se o propagaci naší školy i v ostatních mateřských školách v okolních obcích

  • zázemí v DVPP

  • snažit se více zapojit rodiče

  • organizovat akce i pro obec (např. masopust, posvícení, vánoční setkání, vynášení Morany,...)

  • organizovat vědomostní a sportovní soutěže i pro žáky jiných škol

  • získávat nové sponzory

  • nenechat se otrávit stavem v našem školství!